kopings-mailis

Alla inlägg under januari 2012

Av Mailis Oskarsson - 6 januari 2012 21:52

Nu kära bloggvänner får ni klara er utan mig igen.


Jag åker nämligen till Spanien närmare bestämst Costa del Sol.


 


  

  

 

   

   

Adios Amigo!    


Av Mailis Oskarsson - 5 januari 2012 19:23







 

”Trettondedag jul eller trettondagen är den trettonde dagen efter julafton, d.v.s den 6 januari./…/Trettondedag jul är den sista stora helgdagen i det kyrkliga firandet av julen. Den definitiva slutpunkt sätts i Sverige på tjugondedag jul, dvs trettondedagens s.k oktavdag en vecka senare. Trettondedagens äldsta namn var epifania eller epifaniadagen (”uppenbarelsedagen”), och den blev en kyrklig högtidsdag under 300-talet. I likhet med den äldre österländska kyrkan firar den grekiska kyrkan fortfarande denna dag till minne av Kristi dop. /…/ Denna uppenbarelse representerades av de tre vise männen och därav det äldre namnet tre konungars dag, under vilket den fortfarande firas i till exempel Antillerna och Danmark. Under medeltiden blev dagen i väst helgad uteslutande åt uppenbarelsen vilket den fortfarande är inom den romersk-katolska och lutherska kyrkan, och dagen betraktas där som missionens särskilda dag. De s.k stjärngossarna framträdde ursprungligen i de dramer och mysteriespel som framfördes på trettondedagen.”

Vi firar Kristi dop och stjärngossarna.

Av Mailis Oskarsson - 4 januari 2012 20:54


Tänkvärda ord:

Kriser innebär oxså möjligheter.


Av Mailis Oskarsson - 2 januari 2012 20:44

Så startade bråket!

 

I julklapp gav jag min svärmor kontraktet för en fin begravningsplats på en
av stans finaste kyrkogårdar som jag betalat dyra pengar för.
Året efter fick hon inget och frågade varför? Jag svarade, du har ju inte
använt julklappen du fick förra året.
Så startades bråket

  

Min fru och jag låg i sängen och tittade på Vem vill bli miljonär.
Jag vände mig mot henne och sa vill du ha sex?
Nej svarade hon
Jag frågade är det ditt slutgiltiga svar?
Hon tittade inte ens på mig utan sa Ja.
Jag svarade, då vill jag ringa en vän
Så startades bråket

  

 

Jag bjöd min fru på middag och av någon anledning tog kyparen min
beställning först.
Jag sa att jag vill ha Entrecote, gärna blodig.
Är du inte rädd för galna kossan, frågade kyparen.
Nej hon kan beställa själv
Så startades bråket
 


Jag satt i soffan med fjärrkontrollen och flippade mellan kanaler.
Vad är det på TV:n, sa min fru.
Damm, svarade jag.
Så startades bråket

  
En söndagsmorgon klev jag upp tidigt, klädde på mig, ordnade frukost,

matsäck och gick tyst ut till garaget.
Kopplade på båten, satt mig i bilen och backade ut. Vinden ven och regnet
stod som spön i backen.
Jag hörde på radion att det skulle fortsätta hela dagen. Jag körde tillbaka
in i garaget och smög in i huset.
Klädde av mig och kröp ner hos min fru och viskade, det är ett jäkla väder
ute.
Min fru svarade mjukt, Ja och min dumma man är ut i det och fiskar.
Så startades bråket
  
Min fru sa, Till vår bröllopsdag vill jag ha något blankt som går från 0 -
100 på 5 sekunder.
Jag köpte en badrumsvåg
Så startades bråket
  
Min fru såg sig själv spegeln efter att hon duschat. Hon sa, jag är tjock,
gammal, och ful. Snälla säg något snällt.
Jag svarade, det är ju i alla fall inget fel på din syn.
Så startades bråket

  

 

I morse på väg till jobbet körde jag rakt in i en bil.
Föraren klev ut och det visade sig vara en dvärg. Han skrek: jag är inte
glader!
Nehej sa jag, vilken av dom är du då?
Så startades bråket

   

 

Tänkvärda ord:

 

Utan att gå kommer man ingenstans!

Av Mailis Oskarsson - 1 januari 2012 21:00

  


Det nya året


Det är så sällsamt att tänka:
Nu kommer ett nytt år igen,
med dagar likt vita brevark,
som ingen skrivet på än.


Ty vad ska vi skriva på arken,
som vi inte skrivit förut?
Och vad kan vi hoppas ännu
av vandringen utan slut?




Vi vända med bävande hjärtan
de nya dagarnas blad,
ty från dem skall det goda stråla
och värma ur varje rad.



Det gamla var ju det gamla,
men det nya är rent och vitt,
på det skall vi pränta om kampen
för allt som är ljust och fritt.


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Väder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards