kopings-mailis

Direktlänk till inlägg 10 juni 2009

Hemlig Resa

Av Mailis Oskarsson - 10 juni 2009 22:25


Idag var jag bjuden av IF Metall (Facket) på "Hemlig Resa".

Vi var tre bussar som åkte iväg.

Vi hamnde på Kornettgården

utanför Motala.Dit kan jag verkligen

rekomendera er att åka.

1967 byggde Birgitta och jag, Lars-Erik en villa vid Flistad kyrka, där började samlingen med en tom vägg i gillestugan. Birgitta var ute i uthusen och letade rätt på några gamla saker att hänga upp på en av de tomma väggarna.

Det var tre saker; ett besman, en vinkelhake och en oxhyvel.

Dessa tre saker skulle bli starten på vår samling. Vi började studera om vad ett besman var och hur det användes och fick då veta att det var en gammal våg. Det besman Birgitta hade hängt upp på väggen var av järn, vi fick nu reda på att det fanns besman även i trä. Jag önskade mig ett träbesman i födelsedagspresent och fick ett sådant. Vi trodde då att samlingen var komplett när vi hade ett i trä och ett i järn men så var det inte.Det tände vårt samlarintresse.

Allt som har med mått, mål och vikter var det första vi började att samla, sedan vidgades målområdet till att gälla alla möjliga roliga och udda saker.

Många av sakerna har hittats på auktioner, samlarmarknader och antikaffärer. När vänner och bekanta städade uthus och vindar gick inte färden till tippen utan till Kornettgården. Många av föremålen införlivades med samlingarna när lanthandlarna runt om i bygden lade ner sin verksamhet. Samlingarna är i huvudsak från slutet av 1800-talet fram till 1950-60 talet.

Från början var det inte meningen att de insamlade föremålen skulle visas upp, men snart började förfrågningar om visning och servering dyka upp. Jag hade tidigare varit lantbrukare men måste upphöra med detta på grund av dålig rygg. I fem var jag vaktmästare på lantbruksnämnden men efter personalminskningar där blev jag arbetslös. Jag fick nu gott om tid att ägna mig åt samlingarna. 1988 satte Birgitta och jag samt våra 3 söner igång att bygga om en gammal byggnad som tidigare varit stall och magasin till visningslokal och cafeteria.

bildKort beskrivning av Kornettgården
Kornettgården är en privat samling som omfattar många tusen föremål från svunna tider.

Där kan man se olika uppbyggda interiörer som t.ex en gammal lanthandel, ett gammaldags kök, radioaffär, 50-60-tals café och vardagsrum och kök, skolsal, skofabrik samt kameror, telefoner och mycket mycket mer. Nu har vi utökat  samlingarna med en herr och damfrisering från 50-60 talet.










 


  


Adress:
Birgitta och Lars-Erik Johansson
Kulla Kornettgård 1
590 76 Vreta kloster

Hemsida:
www.kornettgarden.se/

 
 
Marketta

Marketta

14 juni 2009 23:38

Ojojojoj, tänk om Pia fick se det där Elvis rummet, men hon kanske redan har varit där :-).

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mailis Oskarsson - 5 juni 2017 11:19

Skäller du ut ditt barn om det pruttar bland folk? Eller väntar du tills ett bättre tillfälle och berättar lugnt och sansat varför man inte gör så? Den här historien som en mamma har delat med sig av tycker jag är ett superbra exempel på varför man...

Av Mailis Oskarsson - 12 maj 2017 22:59

            Jesper Blomqvist vann ”Let’s dance” 2017 Tog hem segern efter rafflande finalen     Men Anja Persson var också jätteduktig! ...

Av Mailis Oskarsson - 5 maj 2017 22:55


    Ikväll åkte Ellen Bergström ur Lets dance!

Av Mailis Oskarsson - 21 april 2017 23:08


              Ikväll var det Anders Övergårds tur att åka ur Lets Dance! ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Väder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards